Monday 25 March 2013

Ukens frokoster uke 12 / Week 12 in Breakfasts


I følge kalenderen skulle våren starte denne uken, men så langt kan jeg ikke si at jeg har sett mye av den her i Oslo. Det er fortsatt kaldt og snø ute, isj. Desto mer viktig å gjøre det morsomt og fargerikt inne med blomster og god mat! 


The calender said that Spring was supposed to start this week but so far I haven't seen much of it here in Norway. It's still cold and snowy outside, ugh. All the more important to make being inside fun and colorful with flowers and good food!

Jackson Pollock. Convergence. 1952. Source: http://arthistory.about.com/
Innen moderne kunst så tenker man ofte at "det kunne jeg også laget". Men du gjorde faktisk ikke det og det er vanligvis ikke så enkelt som det fremstår. Slik var det også da jeg forsøkte å gjenskape dette bildet av den abstrakt-ekpresjonisten Jackson Pollock (1912 - 1956). Jeg følte ikke jeg kom i nærheten av intensiteten, kompleksiteten og følelsen jeg ser stråle ut av bildet i min lille brødskiveversjon. Det er fortsatt gjenkjennbart, og det er tross alt det viktigste for meg. Og så har jeg kanskje lært en lekse om kunst. 

When it comes to modern art, there's often the thought that "I could have done that". Well, in fact, you didn't and it's usually not as easy as it appears. So the case when I attempted to recreate this painting by the abstract expressionist painter Jackson Pollock (1912 - 1956). I didn't feel I got anywhere near the intensity, complexity and emotion I see radiate from this painting in my feeble toast version. But it's still recognizable, and that's what matters to me. Perhaps I learnt a lesson when it comes to art too. 





Jeg har fått fast spalte kalt "Litterære Delikatesser" i Bokvennen Litterært Magasin, som nå er ute med stor krimutgave i anledning påsken. Kan anbefales for mye spennende lesning, samt min oppskrift på scones såklart! Den tilhørende "forgiftede" teen skal dere heller slippe å drikke. Her vil det presenteres mat fra kjente bøker 4 ganger i året.   

I have a new quartely column in a Norwegian literary magazine called Bokvennen (literally the Book Friend), which is out in a large issue focused on crime literature in time for Easter. In this issue I shared my recipe for scones accompanied with the "poisoned" tea a la Miss Marple from the queen of crime literature, Agatha Christie. I will present food from famous books 4 times a year. 



Min nye avhengighet er disse sunne frokostkjeksene som er laget av most banan og lettkokte havregryn (samt det du selv ønsker å tilsette). Jeg la ut oppskriften tidligere denne uken og lekte meg litt til bildet for Instagram.  

My new addiction is healthy breakfast cookies made of just mashed banana and quick oats (and your mix-ins of choice). I posted the recipe earlier this week and played around with the cookies for the Instagram post. 



Det flotte danske matmagasinet Copenhagen Food kontaktet meg for en stund siden og lurte på om jeg kunne lage en påskeinspirert "eggemat" for dem i matkunststil. Nå er det ute i bladet, og ser bra ut! Det er en enkel fylt eggoppskrift (deviled eggs) med øyne av svart oliven og nebb av gulrot. 

The great Danish food magazine Copenhagen Food contacted me a while back and wondered whether I'd do an Easter inspired egg food art recipe for them. Now it's out in the magazine, and looks good! It's a basic deviled egg recipe where the filling has been put inside and decorated with pieces of black olive and a carrot beak. 

Til slutt i uken tok vi turen til Mount Fuji på Honshu-øyen i Japan sammen. Der hadde kirsebærtrærne slått ut i full blomst. Håper du får en flott påskeuke! 

On the last day of the week, we took the trip to Mount Fuji on Honshu Island in Japan together. There the cherry trees were blossoming. I hope you'll have a wonderful Easter week!

Love, 
Ida


No comments:

Post a Comment